Nieuws

Passend onderwijs Haarlemmermeer
Terugblik op de Amstel & Meerdag van 17 september

Terugblik op de Amstel & Meerdag van 17 september

20-11-2025
Tijdens een indrukwekkende en inspirerende dag is de basis gelegd om inclusie in het onderwijs te realiseren waarin elk kind zich gezien en begrepen voelt.

Er is moed nodig. Moed om elke dag naar school te gaan als die plek niet passend voor je is, als je je er niet veilig genoeg voelt of geen aansluiting vindt. Er is moed nodig om als nieuwkomer in een ander systeem te stappen, om te durven dromen van een andere toekomst, om als team anders naar leerlingen te kijken en het onderwijs anders in te richten. Verandering vraagt om moed. Wie tegen de klippen opvaart, moet het roer omgooien.

De Amstel & Meerdag 2025 werd geopend en begeleid door Houda Loukili, die haar levensverhaal deelde met humor en emotie. Ze wist als geen ander mensen te motiveren hun doelen te bereiken, terwijl ze ook liet zien hoe moeilijk die weg kan zijn. Daarna volgde een indrukwekkende theatervoorstelling van Mahfoud Mokkadem. Hij gaf een inkijkje in het leven van MBO-leerlingen, waarin prestatie en erbij horen de norm zijn. Zijn verhaal bracht ons in zijn jeugd, zijn hoofd en zijn klas. De boodschap was helder: we zijn gewend opdrachten te geven, maar vergeten vaak vragen te stellen. Hoe gaat het met je? Wat brengt je hier? Waar droom je van? Waar hoop je op? Mahfoud laat zijn leerlingen brieven van hoop schrijven, maar hoe geef je hoop als er thuis geen hulp is en op school de moed al is opgegeven? We leven allemaal onder dezelfde hemel, maar hebben niet dezelfde horizon.

Meer dan 250 mensen waren aanwezig op deze dag, zichtbaar betrokken en hoorbaar gemotiveerd om elke dag opnieuw te kijken hoe we onze leerlingen binnenboord kunnen houden – of het nu gaat om MBO, VO of PO. We willen dat elk kind dezelfde kansen krijgt, thuisnabij naar school kan gaan en graag aanwezig is op school.

Beno Schraepen sprak over inclusie in een wereld die een geschiedenis van exclusie kent. We sluiten mensen uit die anders zijn dan de norm, maar wie bepaalt die norm? Wat is de norm? En waarom zien we alles wat afwijkt als een probleem? Als we niet bewust werk maken van inclusie, houden we uitsluiting onbewust in stand. Inclusief onderwijs vraagt om een doordacht en niet overhaast veranderingsproces.



Als we alle workshops in één zin zouden samenvatten, dan is het deze: een basis leggen voor een relatie waarin elk kind zich gezien en begrepen voelt. Zichtbaar, hoorbaar, welkom!

Bekijk de presentaties van de Amstel & Meerdag van 17 september 2025:

•    Presentatie Beno Schraepen

•    De kracht van verbinding bij externaliserend gedrag

•    Inclusie, een illusie?

•    Kwaliteit van contact

•    Op weg naar inclusiever onderwijs

•   Van in-gewikkeld naar ont-wikkeling