Nieuws


Subsidieregeling begaafde leerlingen: onze drie grote doelen
Kennisdeling en deskundigheidsbevordering
Elke school krijgt jaarlijks via de kwaliteitsmedewerkers een vragenlijst om het aantal hoogbegaafde leerlingen en de expertise op gebied van hoogbegaafdheid op de scholen inzichtelijk te maken. Om de kennis op gebied van hoogbegaafdheid, waar nodig, te vergroten wordt er ingezet op het aanbieden van een regiobreed scholingsaanbod. Om deze bovenbestuurlijke samenwerking uit te breiden, wordt een Platform HB opgezet in samenwerking met de HB-specialisten van de scholen. Vanuit het platform willen we onderling contact tussen scholen en HB-specialisten faciliteren zodat professionals op de scholen gebruik kunnen maken van elkaars kennis en ervaringen. Er zullen bijeenkomsten georganiseerd worden met als doel: gelegenheid tot intervisie, centrale trainingen, casuïstiek, bespreken en afstemmen voortgang en onderlinge uitwisseling. Voor een verdere kennisdeling en uitwisseling van expertise zal er gekeken worden naar aansluiting bij andere samenwerkingsverbanden.
Aanbieden tussenvoorziening voor dubbelbijzondere leerlingen
In samenwerking met de gemeente Haarlemmermeer start na de voorjaarsvakantie ‘De Tandem’: een tussenvoorziening voor hoogbegaafde leerlingen in het basisonderwijs die ondanks intensieve begeleiding op de school en/of daarbuiten onvoldoende ondersteund kunnen worden in het reguliere onderwijs en dreigen uit te vallen of al uitgevallen zijn. Het kind blijft ingeschreven op de school van herkomst en het uiteindelijke doel is dat het (waar mogelijk) kan terugkeren naar regulier onderwijs of naar een andere passende plek.
De Tandem biedt een combinatie van onderwijs en gespecialiseerde zorg, waarmee gekeken wordt hoe er het beste aangesloten kan worden aan de ondersteuningsbehoefte van het kind. Om dit te faciliteren is er naast de leerkracht dagelijks een gespecialiseerde pedagogisch medewerker (pm’er) aanwezig en is een gedragsspecialist betrokken. De personele inzet wordt gezamenlijk gefinancierd: de gemeente neemt de bekostiging van de pm’er en de gedragsspecialist op zich, het SWV betaalt de gespecialiseerde leerkracht.
Doorgaande lijn waarborgen
Om de doorgaande lijn van voorschoolse opvang naar het primair onderwijs verder vorm te geven wordt de komende jaren een nauwe samenwerking gezocht met de diverse voorschoolse voorzieningen. Hierbij zal aandacht besteed worden aan de noodzaak van vroegsignalering en overdracht. Daarnaast zal er aansluiting gezocht worden bij bestaande VO-netwerken om beter aan te sluiten bij de ondersteuningsbehoeften van hoogbegaafde leerlingen bij de overgang van PO naar VO.