Nieuws

Passend onderwijs Haarlemmermeer
Initiatieven inclusiever onderwijs in de Haarlemmermeer

Initiatieven inclusiever onderwijs in de Haarlemmermeer

20-11-2025
Inclusief onderwijs komt nu echt in beweging in de Haarlemmermeer. Ontdek welke initiatieven al lopen en welke stappen volgen op weg naar 2035.

Inclusief onderwijs — hoe dan?

Anno 2025 werken we met homogene groepen van 25 leerlingen en het leerstofjaarklassensysteem. We verwijzen leerlingen met leerachterstanden naar het SBO en het S(B)O is zo kwaliteitsvol ingericht dat er geen urgentie bestaat om leerlingen terug te verwijzen.

Als we echter vooruit kijken zien we dat verschillende partijen onder leiding van OCW werken  aan de visie op inclusief onderwijs. Ze formuleren randvoorwaarden en onderzoeken wat er moet gebeuren om de komende 10 jaar inclusief onderwijs te realiseren. Parallel aan dit landelijke traject zijn er al op verschillende plaatsen stappen gezet. Zo ook in de Haarlemmermeer!

Met elkaar voor alle kinderen en jongeren werken aan een inclusieve leeromgeving

Dat betekent dat iédereen welkom is, wie je ook bent. Iedereen telt mee, doet mee en is gelijkwaardig. 
In een inclusieve leeromgeving zorgen we ervoor dat alle kinderen en jongeren met en zonder ondersteuningsbehoefte thuisnabij naar school kunnen, zoveel mogelijk in een klas zitten, samen spelen of elkaar ontmoeten op het schoolplein.  Zo leren ze dat iedereen verschillend is en leren ze om dat te respecteren. 

Een inclusieve leeromgeving heeft een positief effect op het leren en de ontwikkeling van alle kinderen en jongeren. Het legt de basis voor een inclusievere samenleving.

Een inclusieve leeromgeving heeft drie kenmerken:

  1. Iedereen is welkom, ontwikkelt zich en hoort erbij.
    Alle kinderen en jongeren kunnen dicht bij huis naar school. Iedereen voelt zich gewaardeerd en gezien en het schoolgebouw en de leermiddelen zijn toegankelijk voor iedereen. Er is bijvoorbeeld ruimte om je even terug te trekken.
  2. Er is goede ondersteuning voor iedereen.
    Het schoolteam is multidisciplinair, bestaat uit leraren, onderwijsondersteunend personeel, jeugdhulp en zo nodig zorgpersoneel. Samen ondersteunen ze alle leraren, kinderen en jongeren.
  3. Alle kinderen en jongeren leren en doen mee.
    Ieder kind en iedere jongere kan zich zo goed mogelijk ontwikkelen. Ze leren op hun eigen niveau en op verschillende manieren. Iedereen kan meedoen, leren en samenwerken. 

Initiatieven in de Haarlemmermeer

Ook binnen de Haarlemmermeer wordt gestreefd naar een inclusieve leeromgeving. Zo heeft OBS De Optimist het motto ‘Geen kind de school uit!’, met de intentie om kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte niet door te verwijzen. Tussen de 1e Montessorischool en SBO De Klimboom is er sprake van expertisedeling en De Vijfsprong is gestart met een co-teacher in de bovenbouw, in navolging van De Ark in Heemstede. 

Daarnaast gaan in 2026 vier basisscholen onderzoek doen naar de mogelijkheden om de basisondersteuning te verbreden door middel van het analyseren van de OPP’s. Het doel is verschuiving van focus op de individuele ondersteuningsbehoefte naar een bredere focus op de context.

Dit alles in het kader van het landelijke beleid Route naar Inclusief onderwijs 2035. Een transitieproces waarin we binnen de Haarlemmermeer met elkaar willen optrekken en van elkaar willen leren. Lees hier meer over het landelijke beleid.